torsdag 24 februari 2011

Svårt att vakna!

Inne i en sån period då det är svårt att vakna på morgonen. Det blir extra mycket kaffe känner jag. Men min morgon mugg bredvid mig surfar jag runt bland nättidningarnas träsk av meningslösa nyheter. Då finner jag en liten artikel som handlar om skilsmässor. Att det ökar kraftigt. Att Stockholmare skiljer sig mer än resten av Sverige bla bla bla. 19 av 1000 gifta par valde att skilja sig.



Enligt Eva Rusz kan det bero på "stora möjligheter att träffa nån ny". Säg what? Med en sån tanke skulle det då innebära att den som valt att inte skilja sig inte har lika stora möjligheter att träffa någon ny? Jag skall vara helt ärlig och säga varför jag tror skilsmässor ökar som dom gör. En stor anledning är att många gifter sig utan att känna varann. Hur ofta hör man inte om dessa par som träffats och sen poff två månader senare är dom gifta. Pang sen kommer barn. Allt inom loppet på ett år. Kanske inte så kontstigt att många par som gjort så skiljer sig. Själkvklart är ju inte detta en ensam orsak det begriper ju vem som helst. Men jag tror i alla fall att detta med att gifta sig snabbt är en stor bidragande orsak till ökandet av skilsmässor.

Bland kommentarerna till denna lilla artikel märks tankar som att det är för Stockholmare vågar skilja sig och inte sitta fast i sina trista äktenskap. Jag får verkligen inte hoppas att alla som liksom jag hållt ihop med sina respektive inte gör det bara för att. Jag har vart gift i 12 år. Jag är fortfarande gift för att jag älskar min man. Inte för att jag inte vågar skilja mig. Inte för att vi har barn ( även om själklart barnen gör att man kämpar mer för deras skull). Att jag älskar honom är enda orsaken.
Ja hur det är må vara har jag inga planer på att skilja mig. Jag tänkte just nu bara dricka kaffe och sen kolla på film med min dotter.

9 kommentarer:

JD | 65 kg ska bort! sa...

stora planer på att träffa någon ny? haha ofta det är skälet liksom!
jäkla skillsmässor, skilj dig aldrig ;)

Liw sa...

Tror även att det faktum att folk ger upp fort och inte jobbar på sina förhållanden bidrar. I alla fall är det en känsla jag får när jag hör hur folk resonerar kring relationer och speciellt parrelationer.

Nä, varför väcka dem? Vet ju själv att det är skönare att vakna av sig själv än av väckaren, typ samma sak.

kram

eva sa...

Haha! kontentan blir ju faktiskt att vi som inte skiljer oss kan inte eller vågar inte skaffa någon annan :O Sicket skitsnack. Det är vi som kan konsten att hålla ihop även de dagar vi trampar i surdeg och det kanske blåser hårt. Jag tror att det finns en del avund faktiskt.
sv: Tack för din gulliga kommentar, min dotter smsade och frågade om jag sett den för hon tyckte du var så gullig. Du förgyller mina dagar också ska du veta! Kram!

Jo sa...

Det finns nog många anledningare till att folk skiljer sig men den främsta är nog att dom vet att det finns så många andra där ute att man inte orkar jobba på förhållandet, men är lat och ger upp många gånger. Grattis till era 12 år, starkt jobbat=)

Sv: Jag tror inte heller man kan vara riktigt lycklig om man inte är olycklig emellan åt, jag är bara väldigt less på att uppnå detta stadie så sällan. Det hade varit roligt om man kunde vara lycklig, lite oftare och lite lägre, inte bara dessa små glimtar. Sen vet jag att jag också har det otroligt bra, jag älskar mitt liv, men jag fick kämpa hårt för det. Så därför vill jag ha kvar denna känsla av välmående så länge det går!

Linda sa...

@JD: Nä du ingen större risk att det sker inte. Jag vet att det är precis just honom jag skall vara med :)

Linda sa...

@LIw: jag tror folk har alldeles för romantiska tankar kring förhållanden. Jag menar visst det är spännande och puttinuttigt i början. Men sen kommer vardagen och då är inte så längre. Men för mig är vardagen såååååå mkt bättre än det där puttinuttiga jag hade i början! Jag är bekväm och trygg med min man!

Linda sa...

@Eva: Ja helt klart ligger det avund bakom. För vi som itne skiljer oss och faktiskt älskar våra respektive har förmågor dom andra inte har ;)

Söt din dotter är då Kram

Linda sa...

@Jo: Kan vara så. Dock tycker jag att man hade nog ett rätt ytligt förhållande om det ligger till så!

Prinsessanadia sa...

Jag håller som vanligt med dig. Att tro att folk är gifta för att det inte kan hitta "någon bättre" eller för att de inte orkar skilja sig, är ju bara tragiskt. Självklart så är det så att folk inte kämpar nu för tiden och för att folk gifter sig alldeles för snabbt.

Vad det gäller kaffe så startade inte min morgon allt för väl. jag hade ställt en kopp full med kaffe i soffan. Ja, jag vet, man borde inte ställe en kopp i soffan utan på bordet. Men jag är lat och orkar inte böja mig fram till bordet varje gång jag vill ha en klunk. I alla fall så hade jag lyft på mig för att hämta en sak och sen sätter jag mig i soffan igen. Jävla skit!!! Kaffe över hela soffan. Våran soffa är i typ så den går ju inte direkt att torka av. Tyget går att tvätta, men kaffet har ju liksom sugits ner i själva dynorna... jävla skit igen!!