torsdag 24 februari 2011

Nej är icke feminist kommer aldrig bli..

Inspirerad av ett inlägg jag läste inne hos PrinsessanNadia spinner jag vidare i hennes tankar kring feminismen. Det är som en landsplåga som hakat upp sig. Man hör samma förbannade tjat överallt från extremfeminister. Människor som får hjärnblödning om en mamma är mammaledig. Som får magsår om en kvinna gillar att städa. Ja för sån finns dock råkar jag inte vara sån men ändå.

Extremfeminister dumförklarar dessutom alla kvinnor som inte gör som dom anser är rätt. En kvinna kan absolut inte vilja vara hemmafru. Det måste vara mannen som vill det. Något annat är ju otänkbart! Eller? Att en kvinna självmant valt att tex gå hemma och sköta hem och barn finns inte dessa extremfeministers värld. Dom slår bakut och kan inte sluta mala på om kvinnofällor hit och kvinnofällor dit. Det enda jag hör är egentligen att vi kvinnor skall sluta vara kvinnor och vara som män.

Att vara en kvinnlig kvinna som gillar sk kvinnliga saker har blivit något fult bland feminister. Något att förakta. En kvinnlig kvinna gör kvinnliga saker för att tillfredställa en man som inte tror på jämställdhet. En kvinnlig kvinna är en skamfläck för kvinnor och bör genast omskolas.

Ja nu vet jag att alla feminister inte är så här extrema med det blir fler och fler. Tyvärr. Jag är verkligen ingen feminist. Jag är en hemmafru/mamma. Jag trivs med och har till viss del valt detta själv. Min man har inget med detta beslut att göra. Eller jo självklart har vi pratat om saken. Bollar fram och tillbaka. Livet gav och oss en utmaning. Tillsammans hittade vi en lösning som blev bra för oss båda och våra barn. Svårare än så är det inte.
Jag behöver ingen feminist som skall gorma om att jag inte valt själv. Min man har inte tvingat mig till något och kommer aldrig göra heller. Alla beslut vi tar tar vi tillsammans.

Feminister gormar om ekonomi och vad skall du göra om din man lämnar dig om 10 år??
Ja först och främst skulle han få så mycket stryk att han ångrade sig snabbare än han han tänka ordet förlåt * nej jag slåss inte bara så ni vet*. För det andra: Vadå vad skall jag göra?

Bli en en skild kvinna som får göra nya val i livet punkt slut. Ingen vet nåt om framtiden. Vi lever här och nu. Jag kan inte leva varje dag med en tanke om att min man kanske lämnar mig framöver. Kanske jag lämnar honom och vad skall HAN göra då??

Att vilja jobba för jämställdhet är en självklarhet för mig. Borde det vara för alla. Jag är för jämställdhet gällande både män och kvinnor. Varför förtjänar kvinnor plötsligt mer än män?!
Bara ordet feminist stör mig. Det påvisar att det handlar om den feminina delen av samhället.

Jämställdhet handlar om saker som lika lön för lika arbete. Lika villkor i samhället osv. Det handlar inte om att frånta kvinnor sin rätt att vara just kvinnor. Eller män att vara just män.
Idag får man sagt inte vara kvinna och gilla kvinnliga saker. Läste någonstans om hur upprörda feminister är över kvinnor som skriver bakbloggar! Ja för det är ju en typisk kvinnogöra och det får vi inte syssla med. Men om man gillar att baka då?
Jag är kvinna jag hatar att baka. Jag spelar hellre tvspel eller läser en bok. Dock älskar jag inredning och gardiner och annat trams som min man struntar i helt. Jag är kvinna och jag avskyr att laga mat. Jag gör det för jag måste. Har läst någonstans att barn skall ha mat VARJE dag. Så jag lagar mat så klart!

Jag tycker vi gör så här. Alla får göra sina egna val. Vill jag vara hemmafru skall ingen försöka tvinga mig att inte vara det. Vill jag inte vara hemmafru ja då är jag inte det. Jag gör inget för att jag känner förväntningar i samhället. Jag för saker för att JAG VILL. Vad är det som är så förbannat svårt att fatta?

Feminister skapar sina egna problem. Allt detta kvinnoförtryck dom snackar vart finns det. Jag har inte märkt av det vare sig på mina arbetsplatser eller någon annanstans för den delen.
Kanske ni skulle leva ett par månader som en iransk kvinna! Återkom sen och säg att vi inte är jämställda eller att vi förtryckta.

Finns bara en sak som fortfarande behövs göras något åt i vårt land. Det är löneskillnader mellan kvinnor och män. Där bör vi lägga all energi och göra något åt detta. Inte på vem som går hemma med ungarna. Eller vilka kläder våra barn har. Eller att kvinnor inte skall göra typiskt kvinnliga saker. Seriöst. Jag är övertygad att dom kvinnor som startade hela kvinnokampen skulle nog ha ett och annat att säga till dagens rabiata feminister. Det är inte jämställdhetskamp idag. Det är jämställdhetshets med kvinnan i fokus och helst skall män bara lägga sig ner och göra som vi säger!!
Jag är och kommer aldrig bli feminist. Jag kommer uppfostra mina två döttrar i min anda och dom kommer garanterat bli tuffa tjejer med skinn på näsan. Ingen man kommer kunna sätta sig på dom.

Om jag nu måste titulera mig som något så får det bli humanist. Har sagt detta i många många år.
Men enligt vissa feminister pissar jag mig själv i ansiktet som har dessa åsikter som kvinna!!

13 kommentarer:

Cilla sa...

Jag brukar inte bry mig så mycket om feminister och allt sånt. Vi är dom vi är och alla gillar vi olika saker att göra,man som kvinna. Självklart tycker jag med att det ska vara lika löner=)

Sv:Fanns Sanctum med text?
Jag får hjärnblödning varje gång posten kommer,haha! Bara räkningar=/

Johanna sa...

Haha då är du värre än mig. jag har inte gått in i fler lampor nu!

eva sa...

Jag förstår din frustation utfrån det du beskriver och håller med om att det extrema blir vidrigt. Däremot så tycker jag inte att vi är jämställda och att jämförelsen med många andra länder inte på något sätt gör den ojämställdhet vi fortfarande har försvarbar. Det är tex ett erkänt faktum att kvinnor inte får lika självklart som män varken lika bra bemötande eller vård vid sjukdom. Män får också oftare dyrre mediciner än kvinnor. Efter att ha läst tex plattformen för feministiskt intiativ ( FI ) så kommer feminism i ett annat ljus för mig i alla fall ( jag tror att du skulle tycka det som står där är helt ok). Det finns ju faktiskt män som också är feminister och att vara feminist betyder ju inte att man inte gillar män;)Om man har gjort ett val tex som du nämner, att vara hemma och ta hand om sina barn så är det givetvis inte en jämställdhetsfråga utan ett medvetet val. Med som så mycket annat här i världen så finns det alltid någon som kraxar och i regel så biter dom sig själv i arselet ganska snabbt för det brukar sällan vara varken påläst eller genomtänkt. Skit i vad andra tycker, gör vad du vill med ditt liv, det valet har vi i Sverige för så pass jämställda är vi ju faktiskt ;)
Kramen!

Prinsessanadia sa...

Bra inlägg! Feministerna har gått över styr. Det som faktiskt är viktigt i kampen om ett jämställt samhälle har lagts åt sidan för att istället lägga energi på att flickor inte ska bära rosa, och att kvinnor inte ska hålla på med typiska "kvinnosaker", osv..

Tess sa...

Jag kallade mig humanist ett tag p.g.a. att ordet feminist blivit så missbrukat och missförstått. Nu är jag tillbaka på feminist, men det blir oftast feminist/humanist för att folk inte ska missförstå :-) Jag tycker att det viktigaste är valfrihet och att alla har samma rättigheter och skyldigheter. Om en kvinna väljer att vara hemma så är inte hon en dålig människa för det. Det är om hon blir tvingad eller känner sig tvingad att vara hemma p.g.a. påtryck från omgivning som det blir fel. Jag är för tillfället en studerande hemmamamma med kronisk värk. Jag valde att skaffa barn och då jag valde det så gjorde jag det medvetna valet att jag vill spendera mycket tid med barnet. Nu har vi rejäl tur med min sambos arbetsschema så han är också hemma en hel del. Det tycker jag är riktigt bra då jag vill att Connor har oss båda två till hands :-)

Tycker inte att ens uppgift som feminist går ut på att kritisera folks val.

Michaela sa...

Lessnar du aldrig på att byta header :)???
Jag har alltid haft bärbara först för att jag bodde så trång sen har jag bara bytt upp mig med åren. Ville så gärna ha en rosa men jag såg inte ens halva min header så jag blev tokig, men nu har jag skickat tillbaka den.
Hoppas allt e bra med dig.
Kramar

Linda sa...

@Cilla: Överlag bryr jag mig inte men mellan varven bara måste jag skriva nåt.

Linda sa...

@Eva: Problemet är inte grunden i feminismen utan det är feministerna själva som är problemet. Vi har en del saker att jobba på i vårt land inget snack om saken. Självklart ursäktar inte andra länders förtryck saker som sker här. Men feminister av idag (både män och kvinnor) har missuppfattat hela grejen med jämställdhet.

Vad det gäller vård har jag den erfarenheten att den som vågar gapa mest är den som får bäst vård. Tyvärr. Och ofta är kvinnor av naturen inte lika benägna att höras. Om man är dotter till mina föräldrar så klart. Vi hörs vi syns och ingen kan sätta sig på oss.

Dessa saker bör vi göra nåt åt. Inget snack om saken. Men att höra dessa extrem feminister tala ger mig klåda i hjärnan. För detta förtryck dom talar om har jag aldrig mött i den skalan någonsin. Att ALLT inte är jämställt här är det ingen som argumenterar emot. Men att kalla svenska kvinnor förtryckta är att fördumma oss. Det kan jag bara inte gå med på. Svenska kvinnor är icke förtryckta. Det är det jag menar med att man borde testa på leva i ett land där kvinnor har noll rättigheter. Kom sen och säg att vi är förtryckta.

Linda sa...

@Nadia: Ja dom har tappat fokus helt!

Linda sa...

@Tess: Jag tvivlar på att det finns en enda kvinna som känner sig ärligt tvungen via omgivningen att göra saker i vårt land. Att det finns kvinnor som måste göra vissa saker på pga av värdelösa män är en annan femma. Inga lagar i världen gör dessa män bättre. En man som inte vill gå hemma med sin barn kommer inte heller göra det oavsett.

Feminister av idag har helt tappat fokus på vad det handlar om. Det handlar inte om könsroller eller annat sånt där trams. Det handlar om lika lön för lika arbete. Samma villkor för alla oavsett kön osv. Allt detta går att uppnå utan att radera könsroller och försöka radera allt som har med kvinnlighet att göra.

Feminister ger jag inte mkt för. Finns bra feminister men antalet rabiata galningar ökar tyvärr. Kommer aldrig någonsin vilja bli förknippad med Schyman och hennes anhängare.

Linda sa...

@Michan: Ha ha nej det där är min hobby. Återkommer om det en annan dag!

Tess sa...

Det handlar ju inte om att radera kvinnlighet eller manlighet. Bara ta bort de negativa "måsten" som finns med könsrollerna. T.ex. att killar ska vara tuffa, inte gråta o.s.v. medan tjejer ska vara söta, "duktiga" o.s.v. Är detta en del av ens personlighet så ska man ha rätt att vara på det viset, men det ska även vara ok för killar att gråta utan att få höra att "är du tjej eller?" och tjejer ska kunna vara tuffa utan att bli kallade pojkflickor. Att ta bort bemötandet som säger vad folk förväntar sig snarare än vem individen är.

Och angående om ifall kvinnor kan eller inte kan känna sig tvungna att vara på ett visst sätt p.g.a. omgivningen. Det händer. Jag har känt det då och då. Att jag inte möter de förväntningar som finns på kvinnor. Nu är jag en stark person och gör på det sätt jag gillar ändå, men det är så otroligt irriterande att möta dessa fördomar. Som när min sambo klätt vår son för en promenad ute en dag och en bekant frågade mig "Vad gjorde DU då?" Som att det ALLTID ska vara jag som klär vår son och att min sambo är inkompetent.

Så jag som feminist/humanist kan säga att jag inte är ute efter att radera något, jag är inte ute efter att förbjuda något. Jag är ute efter att förändra en attityd som säger att man "måste" vara på ett visst vis p.g.a. sitt kön. Jag vill ha svängrum för alla. De som känner sig utstötta, mobbade, annorlunda o.s.v. De ska inte behöva må dåligt och bli retade. Detta handlar inte bara om kön utan även om t.ex. familjer som inte har råd att köpa någon pryl eller märkesgrej som "alla andra har" och som man måste ha för att "vara med".

Jag vet inte om jag kör mitt eget race. Jag brukar finna feminister jag håller med och det finns även en del jag inte håller med. Det vanligaste är nog att jag håller med om en del och inte om något annat. Som det brukar vara med de flesta personer man känner :-)

Jo sa...

Mycket sunda tankar du har=) Allt talar om det lilla landet lagom men där kan ju inte feministerna räknas in, dom är alldeles för extrema idag tycker jag!

Desutom tycker jag din mening : "Tänk om jag lämnar honom, vad ska han göra då" Var den alldra bästa! Tänkvärt