lördag 26 februari 2011

En snabb förklaring..

Egentligen är det inget som är fel i mitt liv. Dock har jag en tuff vardag. Att vara förälder till barn med autism är inte något som är lätt. Det tar mycket av mig som person och vissa dagar är ork och tålamod som bortblåst.
Jag blir ledsen för att vården lovar hjälp men inget händer. Men hjälp menar jag då att vi behöver verktyg för att kunna vara dom allra bästa föräldrarna till vårt barn. Utan dom famlar vi i mörker och allt blir fel. Vi blir helt enkelt värdelösa förädrar vare sig vi vill eller inte.
Idag var en sån där dag när allt bara känns skit och jag inte kan se ljuset någonstans alls. Jag vet att där borta någonstans finns det. Men idag vart det bäcksvart och jag ville bara krypa ner i en håla och inte komma ut.

Nu finns det säkert nån dum idiot som stör sig på att jag skriver om att jag har ett barn med autism. Men ja ja stör er på det då. Det är inget jag skäms över eller borde skämmas över. Folk har så otroligt mycket fördomar att det är skrämmande.
Jag har det inte bara jobbigt i min vardag med allt som måste följa vissa rutiner till punkt och pricka. När det går fel blir allt fel. Jag känner ofta hur folk se ner på mig och klassar mig som en usel mamma. Nu bryr jag mig inte vad andra tycker. Den som inte levt i mitt liv har ingen talan. Den som inte vart förälder till ett barn som mitt har ingen aning. Dock är det självklart att jag blir ledsen och uppgiven vissa dagar.
Svårt att förklara hur det känns när andra ser ner på en för saker man inte kan rå för. Andra som inte vet för min dotters handikapp syns inte på utsidan. Då när allt blir fel måste det beror mig eller hur?!

Nej som sagt idag var bara en sån där dag när jag inte ville vara med mer. Jag känner mig mer uppåt nu och tänkte glo på skräckfilm tills jag somnar.

Hoppas ni haft en bättre lördag än mig!!

11 kommentarer:

Doris sa...

KRAM !

ELIN sa...

Du är absolut ingen usel mamma, så fint du brukar skriva om dina barn. Alla har rätt till att klaga vare sig man har barn eller inte. Att ha barn är heldags jobb, inte alltid lika kul men kärlekens finns fortfarabde

Mariette sa...

För det första: du skriver precis vad du vill på DIN blogg. Stör det någon så kanske en "Dagens-outfit-blogg" passar den personen bättre.

För det andra: folk är jävligt snabba på att döma och det kan du aldrig göra något åt, så SKIT I DOM!

Annars...ha en go kväll. Många kramar...

JD | 65 kg ska bort! sa...

du den där jäkla vården lovar sjukt mycket men gör ingenting :S

Jojo sa...

Man måste få ventilera på något sätt när man kämpar som du gör! Och du hänger på intet sätt ut din dotter.
Hoppas ni får hjälp snart för det är överjävligt att man ska behöva strida för det också, när man redan kämpat för att få en diagnos.

Massa styrkekramar!

tess sa...

<3 <3 <3

Liw sa...

Det finns få saker som är så jobbigt som att känna sig maktlös, som en dålig förälder eller åsidosatt av systemet, du/ni upplever allt på samma gång. Jag hoppas verkligen ni får ordentlig hjälp snart för som du skriver, verktygen att hantera vardagen är A och O i relationer med personer med funktionsnedsättningar.

stor kram!

Ninjamorsan sa...

Kramar om!

Trist att det ska mala så vansinnigt långsamt när man ska få hjälp. Saker blir ju inte bättre direkt medans man väntar ...

Yohanna sa...

Äh folk bara gömmer sig bakom de förbannade anonyma kommentarerna och bloggvärldens förmåga att kunna göra så.. Jag har noll procent respekt för människor som dömer snabbare än snabbt, som själva inte har NÅN rätt att uttala sig om ämnena då de har noll kunskap, osv. Men det är också de som inte utger sitt namn.. Du är strong, heja dej!

Georg Hendrix sa...

"Andra som inte vet för min dotters handikapp syns inte på utsidan".

Jag har under en tid viljat skriva ett blogginlägg angående sjukdomar/problem (men aldrig fått rätta inspirationen) och varför i vårt överexponerande samhälle fortfarande gäller att "man är sin sjukdom" och att alla där att döma även fast intelligensen och förståelsen borde finnas. Speciellt i åtanke på alla "bröst-cancer-fonden"-pins som bärs från och till. Hur många ändlösa galor som sänds för sjuka och illa drabbade.

Varför måste man dölja att man har fått olika cancerformer? Alltså, går man ut och säger "jag har ändtarmscancer". Då blir man "killen med ändtarmscancer" inte "Georg som tyvärr har ändtarmscancer". Varför är det fortfarande så? Varför drar sig folk ifrån folk med sjukdomar som pesten? Många sjukdomar drabbar absolut ingen annan förutom en själv.

Varför ska man leta efter det perfekta är det inte finns?

- Nu fick du något att tänka på :D

Tess sa...

"Den som inte levt i mitt liv har ingen talan." Så otroligt bra skrivet! Jag har fibromyalgi och det är ett tillstånd som inte syns. När man väl är ute och handlar eller gör ärenden så har man en bra dag då man orkar göra detta, trots att man kanske är helt slut när man kommit hem. Dåliga dagar orkar man inte ut. Men folk fattar inte. "Du ser ju alltid så glad och pigg ut... Varför ska du bara vara hemma?" och så vidare.